Eakate hooldustöötaja (spetsialiseerumisega Hooldekodu hooldustöötaja)

ÕPPEKAVA KOOSTAMISE ALUS: Hooldustöötaja, tase 4 kutsestandard
• 20.11.2018 tervise- ja tööministri määrus nr. 50 „Töökeskkonnavoliniku töökeskkonnanõukogu liikme ja esmaabiandja koolituse ja täienduskoolituse kord täienduskoolitusasutuses“
- abistab abivajajat elamistoimingutes ja viib läbi hooldustegevusi
- korraldab majapidamistööde läbi viimise
- mõistab eakate ja erivajadustega inimestega töötamise põhimõtteid ja eripära
- lähtub oma töös abivajajast kui tervikust ja tema vajadustest, jõuvarudest, toimetulekuvõimest ning tõekspidamistest iseseisvuse toetamisel
- järgib inimõigusi, kutse-eetikat ja võrdse kohtlemise põhimõtteid
- teeb koostööd ja suhtleb abivajaja, tema lähedaste, sugulaste ja teiste võrgustiku töötajatega;
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused
SIHTGRUPP: Kõik soovijad, kellel on vähemalt põhiharidus, kehtiv tervisetõend, soov õppida ja töötada, s.h. erialase kvalifikatsioonita, madala või aegunud erialase kvalifikatsiooniga inimesed, kes soovivad eakate hooldustöötajana tööd alustada. Hooldustöötaja on empaatia- ja vastutusvõimeline, hooliv, usaldusväärne ja aus. Oluline on kohusetundlikkus oma töös. Hooldustöötaja töö eeldab kõrget kõlbelist hoiakut, pingetaluvust, analüüsivõimet, sihikindlust ja järjepidevust.
Aktiivloeng, arutelud, praktilised rollimängud, juhtumianalüüs, situtsioonülesanded, iseseisvad harjutused, probleemide lahendusülesaned, kirjalikud analüüsid. Praktika: Teoreetiliste teadmiste praktiseerimine reaalses keskkonnas. Ettevõtte praktika sooritatakse reaalses töökeskkonnas hoolduskodudes.
1. Hoolduse alused, tervishoiu- ja sotsiaalhoolekande teenuste alused
2. Gerontoloogia ja eaka hooldus
3. Abistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste läbiviimine
– Ergonoomika ja töökeskkond
– Hooldusabivahendite kasutamise juhendamine
– Toitumisõpetuse alused
– Ravimiõpetus
– Toetamine rehabilitatsiooniplaani täitmisel
4. Arengupsühholoogia
– Suhtlemispsühholoogia
– Põlvkondadevahelised käitumis- ja suhtlemisomadused eakate inimestega
– Spetsiifika eakatega suhtlemises (vene gruppidele: eestikeelne terminoloogia ja suhtlemise alused eesti keeles)
5. Majapidamistööde korraldamine
– Pesu- ja puhastusteenuste tegemine
6. Töö eakatega
– Füüsiliste, psüühiliste ja sotsiaalsete muutuste mõju hindamine
– Terviseprobleemide märkamine
– Surija hooldus
7. Töö erivajadustega inimestega
– Probleemide hindamine ja nendele lahenduste leidmine
– Toetamine rehabilitatsiooniplaani täitmisel
8. Esmaabi andmine
– Tervisliku seisundi määratlemine
– Esmaabi andmine haigushoogude, õnnetusjuhtumite ja traumade korral
– Elustamine
9. Meeskonnatöö korraldamine ja juhendamine
Õppematerjalide loend:
– ISIKLIKU ABISTAJA TEENUS. Juhend kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöö ametnikule. (2020)
– Sotsiaalhoolekande seadus (2015). RT I, 21.04.2020, 39.(06.01.2020).
– Riigikantselei, SA Kutsekoda (2013). Üldised kompetentsid. Kvalifikatsiooniga seonduvad terminid.
– Asberg, M. jt (2011). Hooldus erinevate haiguste korral ja ravimiõpetuse alused. Tartu: AS Atlex
NB! Õppematerjalid on kõigile osalejatele tasuta.
NB! Igaks kursuseks on ette valmistatud õppematerjal paberkandjal või elektroonselt. Samuti on osalejatele mõeldud raamatud, töövihikud ja töölehed. Õppematerjalidena kasutatakse veel teemakohaseid videomaterjale ja/või õppefilme.
Õppija osaleb vähemalt 90% õppetööst.
Hindamismeetod:
– Lõputest
Hindamiskriteeriumid:
Lõputest loetakse sooritatuks, kui õppija on andnud õigeid vastuseid vähemalt 75% lõputestis esitatud küsimustele.
Kui õppija on saavutanud õppekava õpiväljundid ning neid on koolituse käigus hinnatud (lõpueksam), väljastatakse õppijatele koolituse lõppedes TUNNISTUS.
Kui õpiväljundid on saavutatud osaliselt väljastatakse osalejatele TÕEND.